וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף שבוע של סופות גיאומגנטיות עבר על ארצות הברית

16.7.2000 / 23:01

הסופות, שנגרמו מהתפרצות געשית על השמש, גרמו לשיבושים ברשת החשמל והלווינים

סוף שבוע של סופות גיאומגנטיות עבר על כדור הארץ, למרות שרובכם בוודאי לא הרגיש בכך.

ביום שישי בערב גרמה התפרצות געשית שהתרחשה על פני השמש לסופה גיאומגנטית. הסופה הגיעה לשיאה אתמול בערב ותימשך עד ליום שני, אם כי בעוצמה פחותה. הסופות הפריעו לקליטת הנתונים בלווין מזג אוויר אמריקאי וברשת החשמל האמריקאית.

סופה גיאומגנטית מתרחשת כאשר כתוצאה מהתפרצות הגעשית נפלטת מהשמש רוח עם חלקיקים טעונים חשמלית. כאשר חלקיקים אלה מגיעים למגנוספרה, השדה המגנטי העוטף את כדור הארץ, נוצרת בינם לבין השדה המגנטי של כדור הארץ אינטראקציה ועל ידי כך מתחוללת.

חזאים העוסקים במזג האוויר בחלל, אמרו כי סופה זו, שהיתה הגדולה ביותר מאז אוקטובר 1989, סווגה כ"חמורה עד קיצונית" ובעלת פוטנציאל השפעה על רדיו, תקשורת, מערכות כוח ותעופה.

"כמה חברות אנרגיה קטנות דיווחו על שינויים במתח וכמה נתוני לווינים התעוותו, אך לא עד כדי כך שלא יכולנו להשתמש בהם", אמר קרייג סצ'רסט, מאיגוד החזאים בבולדור, קולורדו. סצ'רסט הוסיף כי השלבים שעוברת סופה גיאומגנטית דומים לאלה של סופת הוריקן: הסתערות התחלתית, "עין" רגועה ו"זנב" שאינו מורגש.

בערים שונות בארה"ב, כגון ניו יורק, וושינגטון דנבר וסיאטל, יכלו צופים נלהבים בשמים לראות אור דמוי הזוהר צפוני.

סופת שמש שהתרחשה ב-1989 מוטטה את מערכת החשמל בכל קוויבק והרסה חלק ניכר ממערכת החשמל בניו ג'רזי. סופה גיאומגנטית צפויה להתרחש פעם ב-11 שנה, לידיעת אלו שהחמיצו את הנוכחית.

0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully