וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תני לי מוקצ'ינו: כך הפכנו לדמות ממערכון הקפה של ארץ נהדרת

וואלה! NEWS בשיתוף Yellow

17.1.2017 / 7:01

זוכרים איך "מרגול" בגילומו של מריאנו אידלמן הסתבכה כשרצתה רק בוץ פשוט? היום כולם כבר יודעים את ההבדל בין לאטה מקיאטו לבין מוקאצ'ינו. כך התפתחה בארץ תרבות הקפה מאז שנות ה-30 ועד לימינו

קפה שחור על רקע נופי ישראל. ShutterStock
בראשית היה השחור בפינג'ן/ShutterStock

הנה מספר שמלמד עד כמה הקפה הוא משקה פופולרי: בכל שנה נלגמות מסביב לעולם 501 מיליארד כוסות קפה. ישראל אמנם לא ממוקמת גבוה בדירוג צרכני הקפה העולמיים, במקום ה-34 עם 3.8 ק"ג קפה לאדם בשנה בממוצע, אך המשקה הוא חלק חשוב מאוד מהתרבות וההווי היומיומי.

עוד במהלך המאה ה-19 הקפה היה חלק ממערך החיים של התרבות הערבית והבדואית בארץ וגם העולים היהודים עמדו על סגולותיו. המשקה הנפוץ היה (ועדיין) קפה טורקי מר ומתובל, כלומר פולי קפה קלויים וטחונים היטב, שבושלו בישול קצר במים רותחים למיצוי הטעמים של הפולים הארומטיים. מאז נמזגו המון ספלים עם הנוזל השחור ואם פעם היו מסתפקים בקפה שחור בפינג'ן הרי שכיום הטעם הישראלי מגוון ומובחן וניתן למצוא קפה איכותי בכל מקום - החל מחנויות נוחות דרך דוכנים ועד למסעדות. איך התפתחה תרבות הקפה בישראל? מסע בזמן יגלה כיצד עברנו מכוס טורקי קטן במאה ה-19 להפוך גדול בפקק שבדרך לעבודה.

שנות ה-30: בתי הקפה הופכים לפופולריים

בראשית שנות ה-30 של המאה הקודמת הוקמו בעיר תל אביב מספר בתי קפה שהפכו למוסדות. לפי אתר "אנשים", אחד הבולטים היה קפה רצקי, שנוסד בשנת 1932, שהיה מקום מושבים של משוררים, סופרים ואנשי תרבות רבים. ספר הזיכרונות של המקום מכיל תיעוד מרשים ויפה של הווי החיים בתל אביב הצעירה.

בשנת 1933 נוסד קפה לנדוור, על ידי משה לנדוור שעלה ארצה מגרמניה בעקבות עליית הנאצים לשלטון. היה זה בית הקלייה הראשון בתל אביב, והוא התרחב עם השנים לרשת בתי קפה מצליחה.

שחזור קפה כסית. צחי יצחק,
קפה כסית ודומיו היוו מוקד משיכה לאנשי רוח ואלופים בצה"ל/צחי יצחק

שנות ה-50: הברחות וקפה נמס

במהלך שנות ה-50, שנות הצנע, משקאות בטעם קפה הוכנו על בסיס צמח העולש. זאת מכיוון שהממשלה הכניסה לפיקוח את ייבוא הקפה, מה שהוביל לשוק משגשג של הברחות.

בשנת 1965 הוקם בצפת מפעל "עלית" שייצר את הקפה הנמס הישראלי הראשון. הוא הפך לפופולרי מאוד ולקח את הבכורה מהקפה הנמס המיובא של נסטלה, שנקרא נס קפה.

שנות ה-60: דור האספרסו

עם ההתנערות ממשטר הצנע החלו בתי קפה, בעיקר בתל אביב להגיש קפה בנוסח איטלקי. המונח אספרסו עדיין לא היה מוכר כמו היום, ומי ששתה את המשקה המרוכז נחשב כהדוניסט. מכונות האספרסו היו יקרות מאוד ולא נפוצות ורבים התייחסו למשקה, שמוגש במנה קטנה, כאל טרנד חולף.

שנות ה-70: עליית הרשתות

בשנת 1978 החלה לפעול בארץ רשת אפרופו. בניגוד למרבית בתי הקפה שפעלו בארץ באותה תקופה, שהיו משפחתיים ואינטימיים, אפרופו הוקמה כרשת עם סניפים, מודל זכיינות, ותפריט שמציע סלטים, קישים ומרקים. משקה הדגל שלה היה קפה בשלושה צבעים. בעקבותיה קמו רשתות נוספות, הבולטת ביניהן היא קפולסקי, שעד אותה תקופה היה עסק מהדור הישן.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
קפה תמר. ראובן קסטרו
שנות ה-60 החדירו את האספרסו לתודעה, שנות ה-80 הפכו אותו לסמל סטטוס. קפה תמר בתל אביב/ראובן קסטרו

שנות ה-80: שובו של האספרסו

בשנות ה-80 הפכו בתי הקפה בתל אביב למוקד התרבות היאפית. ישיבה בבית קפה, ביום וגם בלילה, הפכה לסמל סטטוס המקושר עם האליטה החברתית. באותן שנים גם שב לארץ קפה האספרסו, בדמות מכונות אספרסו ביתיות ויקרות.

שנות ה-90: הרבה יותר מנס ושחור

בשנות ה-90 תרבות הקפה תפסה אחיזה אחידה וחזקה ברחבי המדינה. ארבע רשתות גדולות, שפעילות עד היום, הוקמו: ארומה, אילן'ס, קפה נטו וארקפה. בכולן תוכלו למצוא מגוון משקאות קפה שמיוצר במכונה בסגנון איטלקי, על בסיס פולים שנטחנים סמוך לרגע ההזמנה. תפריטי הקפה הלכו והתפתחו, ואם בעבר היה ניתן למצוא קפה שחור ונס קפה בלבד, התפריטים באותה תקופה כבר הכילו מעל 105 סוגי משקאות חמים.

הצלחתן של הרשתות קיבעו את מעמדו של הקפה כחלק בלתי נפרד משגרת היומיום, והן תרמו ליצירת הקפה לדרך, שנמכר בכוסות חד פעמיות ללגימה מהירה במהלך יום העבודה.

מכונת קפה. ShutterStock
בשנות ה-90 תפריטי הקפה הלכו והתפתחו/ShutterStock

שנות ה-2000

בשנת 2010 רשת הנוחות ילו, החלה להתרחב אל עולם הקפה. סניפי הרשת, אשר מציעים כריכים, חטיפים, שתייה קלה ומוצרים נוספים מציעים קפה איטלקי איכותי שמוכן לעיני הלקוח על ידי בריסטה מקצועי וניתן ללגום אותו בנוחות בחנות או במכונית.

במהלך העשור האחרון נראתה גם עלייתן של מכונות האספרסו מבוססות הקפסולות, שהפכו למוצר נפוץ בבתים ובמשרדים שונים. קפסולות הקפה חוללו מהפכה של ממש בצריכת הקפה הביתית: אם בעבר אספרסו ביתי איכותי היה נחלתם הבלעדית של מכורי קפה ועלו אלפי שקלים, נוחות ההפעלה והנגישות של המכונות החדשות, שפועלות במספר לחיצות ופעולות פשוטות, הפכו את האספרסו למשקה ביתי נפוץ. היכולת לארוז את הקפה הטחון בקפסולה קטנה אפשרה גם ליצור אפשרויות חדשות - מטעמים חדשים ועד דרגות חוזק - שמרחיבות עוד יותר את העניין וחוויה. במילים אחרות: היום אפשר לשתות כוס קפה של בית קפה בבית.

עוד בנושא:

כמה כוסות נצרכות בעולם מדי יום? ענו וגלו מה אתם יודעים על קפה
הגוף כבר יודה לכם: עשרה יתרונות של שתיית קפה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכונות הקפה הביתיות מאפשרות לשתות קפה איכותי בבית או בדרך לעבודה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully