וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניות ברשת: כך תעשו זאת נכון ותשמרו על עצמכם

2.1.2017 / 8:37

לקנות רק מה שצריך, באתרים מאובטחים וממחשבים פרטיים, לא להתפתות למבצעים, לא להעביר כסף בהעברה בנקאית - כל מה שצריך לדעת כדי לשמור על הארנק בעולם הקניות ברשת

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

קנייה ברשת היא אחת התענוגות המשמעותיות של העולם הגלובאלי. לא משנה איפה אנחנו נמצאים על הגלובוס, אתרים כמו e-Bay, אמאזון או עלי אקספרס מאפשרים לנו לשים את ידינו על בגדים, ספרים והפתעות אחרות בקלות יוצאת דופן. נדמה שמדי יום, בעודנו גולשים ברחבי האינטרנט, אנו נתקלים באינספור הצעות לקניית דברים שונים דרך הרשת. אלא שלא תמיד אנחנו יודעים איפה ואיך נכון לקנות וההונאות ברחבי הרשת גדולות (בשנה שעברה הגיעו לכ-300 מיליון דולר בארצות הברית בלבד!). לכן, הנה עשרת הדברים שכדאי לעשות או כדאי להימנע מהם לשם קנייה חכמה ברשת.

1) עשו: קנו רק מה שאתם באמת צריכים

שיעורי בית הם מרגיזים, אבל הכרחיים. תשקיעו זמן (סביר) בבחינת האתר ממנו אתם רוצים לרכוש, תחליטו מה בדיוק אתם רוצים לקנות ממנו (שלא תמצאו את עצמכם מבזבזים יותר מהתכנון כי זה "עולה רק עוד 30 שקל"), תעשו סקר שוק קצר למוצרים זהים באתרים מתחרים ואם אפשר, תבררו האם מישהו מחבריכם כבר רכש משהו מהאתר ממנו אתם רוצים לקנות. הרבה כסף וכאב ראש יכולים להיחסך כך.

2) אל תעשו: אל תתפתו

מדי פעם, קופצות לנו כל מיני פרסומות ממקורות לא מזוהים. הן יכולות להגיע אלינו דרך אימיילים מפוקפקים או בשעה שאנחנו גולשים בכל מיני אתרים שלא ממש ברור מי מתפעל אותם (מישהו אמר סטרימינג?). בפרסומות הללו מציעים לנו בדרך כלל כל מיני דילים לא ממש הגיוניים, כמו טיסה לזנזיבר ב-150 דולר או רולקס ב-20 ש"ח. זהירות - מדובר בספאמים. דרך אחת, די טובה, לדעת עד כמה האתר בו אתם הולכים להשאיר את פרטי כרטיס האשראי שלכם הוא אמין ומאובטח, היא לבדוק את הכתובת שלו. בגדול: Https - בסדר, Http - פחות טוב (ה-S מסמנת Secure, מאובטח).

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

3) עשו: קנו רק מאתרים מאובטחים

ואם כבר דיברנו על אתרים מאובטחים. אחרי שבדקתם את אמינות האתר, ודאו לפני הרכישה כי העמוד בו אתם מכניסים את פרטי האשראי שלכם מחזיק בגיבוי של אבטחת מידע. חברות רציניות שבנויות סביב רכישה אינטרנטית מתחזקות מערכות כאלה בצורה מאסיבית, כך שהסיכוי שיגנבו לכם את הפרטים הוא נמוך מאוד. אם מצאתם אתר צנוע יותר, אך כזה שהחלטתם שהוא אמין מספיק לרכוש ממנו, שימו לב שהוא גם מאובטח מספיק. אם תקבלו את המוצר שלכם, אבל מישהו אחר יקבל את פרטי כרטיס האשראי, לא הרווחתם יותר מדי.

4) אל תעשו: אל "תשמרו" את כרטיס האשראי במערכת

מערכות רבות בהן מתבצעת רכישה באשראי מציעות אפשרות שנראית נוחה למדי, לשמור את פרטי כרטיס האשראי שלכם לשימוש הבא. ככה, לא תצטרכו להזין את כל הפרטים מחדש בפעם הבאה שתרצו לעשות קנייה מאותו אתר. על פניו, מדובר בסידור נוח, בטח ובטח לאתר אמין וכזה שאתם קונים ממנו בתדירות גבוהה. אלא שכל זה לא עובר את "מבחן ההאקרים" ולא עונה על השאלה הפשוטה: למה להשאיר את הפרטים שלכם באינטרנט לזמן ממושך יותר, כשאפשר לא. נכון, זה קצת מציק להכניס את כל הפרטים בכל פעם מחדש, אבל זו דרך טובה לצמצם את מרווח הטעות שלכם ולהימנע מכל מיני גניבות מיותרות.

חתימה על חוזה. ShutterStock
לקרוא הכל לפני שחותמים/ShutterStock

5) עשו: תקראו את האותיות הקטנות

נניח שבכל זאת פגעתם בול, באתר הנכון, במבצע הנכון, הכול נראה מושלם. רק שימו לב שאחרי שרכשתם, לא יהיו כל מיני הפתעות לא רצויות. כמו בכל קנייה בחיי היומיום, של בית, אוטו או מה שלא תרצו, גם כאן, בעיקר כאן אפילו, מומלץ להציץ בפרטי החוזה ביניכם לבין האתר. מה קורה אם המוצר לא מגיע? אם הוא מגיע באיחור? אם הוא מגיע פגום? האם יש מס אם המוצר נשלח מחו"ל? Better safe than sorry.

6) אל תעשו: אל תשלמו בהעברה בנקאית

אם נקלעתם לצרה ויש בעיות בהעברת המוצר שקניתם, חברות האשראי בדרך כלל יוכלו לעזור לכם ולבטל את העסקה או במקרה הגרוע יותר, לבטל את הכרטיס כולו. מצד שני, אם שילמתם בהעברה בנקאית (או לחלופין, ב-debit card, בו הכסף יוצא ישירות מהחשבון שלכם), לא תוכלו לראות את הכסף הזה בחזרה במקרה של תקלה. לשים את פרטי האשראי שלכם באינטרנט זו אולי לא האופציה המושלמת, אבל היא האופציה הנכונה ביותר במקרה של רכישות אונליין.

7) עשו: הדפיסו את הקבלה

מיד אחרי שלחצתם "קנה", אתם אמורים להיות מועברים לעמוד חדש ובו הקבלה שלכם: מתי המשלוח אמור להגיע, באיזה אמצעי תשלום שילמתם, כמה כסף בדיוק עלתה העסקה ועוד. לעיתים, משלוח של רכישה באינטרנט יכול לקחת זמן, אפילו כמה שבועות, עד שהוא אצלכם. בזמן הזה, כולנו נוטים לשכוח את הפרטים שהתחייבנו עליהם. שימו את הקבלה המודפסת בצד ושימרו אותה עד לרגע בו המוצר שלם ובריא בידיים שלכם.

נשים אירניות יושבות באינטרנט קפה בטהרן. 2012. AP
חכו עם זה לבית/AP

8) אל תעשו: אל תקנו ממחשבים ציבוריים

להאקרים הרבה יותר קשה להגיע לרשת הביתית שלנו ולמצוא בה את הפרטים האישיים שהכנסנו לאתר ממנו קנינו. לעומת זאת, במחשבים ציבוריים, למשל בספרייה, בבתי קפה-אינטרנט למיניהם ועוד, הרשת היא ציבורית גם כן והגישה אליה נוחה יותר. למעשה, גם אם אתם מתחברים ל-Wi-Fi ציבורי, למשל בהתמנה בשדה התעופה או במקומות דומים ומשעממים כאלה, עדיף שלא לבצע קניות אונליין, שכן המחשב שלכם פחות מאובטח במצב כזה.

9) עשו: תנו רק את הפרטים הרלוונטיים

קניתם פעם מוצר מאתר מסוים והתחילו לשגע אתכם? כנראה הגזמתם עם הפרטים שסיפקתם. מן הסתם, שם פרטי, שם משפחה, כתובת למשלוח ומספר כרטיס אשראי הם פרטים הגיוניים ונחוצים לספק, אבל אין שום סיבה למלא את אותם "שדות אופציונליים", כמו תאריך לידה, מין וכו'. אל תחשפו ברשת יותר מידע ממה שהכרחי.

10) אל תעשו: אל תקליקו "קנה" שוב ושוב

לפעמים, הכול בסדר, הכול מסודר והקנייה שלנו בדרך. מצאנו את האתר הנכון, הכנסנו את כל הפרטים הנכונים, נמנענו מכל הפרטים הלא הכרחיים ואנחנו מוכנים לרכישה אונליין. ואז, אחרי שלחצנו על "קנה", שום דבר לא זז. הדף נשאר קפוא ואין תנועה קדימה, לדף האישור, בו מחכה לנו הקבלה שלנו. אנשים רבים נוטים להילחץ בשלב זה ולהקליק שוב ושוב על האופציה של "קנה". בדרך כלל, לא יקרה שום דבר רע במצב הזה, אבל למה לנו לסמוך על "בדרך כלל"? אתרים מסוימים עלולים לחשוב שאתם רוצים לקנות את אותו מוצר מספר פעמים ולחייב אתכם בהתאם לכמות הלחיצות שלכם. סבלנות. רק אם עבר פרק זמן משמעותי והדף עם אישור הרכישה לא הגיע, תנסו לפעול וגם במצב כזה, אל תלחצו שוב על "קנה", אלא סגרו את הדף והתחילו את כל התהליך מההתחלה. כן, זה מעצבן. כן, אתם עלולים לאבד את המוצר "האחרון במבצע" ככה. כן, זה שווה את הכסף שלא תזרקו לפח סתם.

לקנייה מאובטחת באתר Yellow, לחצו כאן

וואלה! NEWS בשיתוף Yellow

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully